بیمه سلامت ایرانیان در سال 1393 و پس از ابلاغ سیاست های کلی نظام در خصوص بیمه همگانی ایرانیان ایجاد گردید. این بیمه که منابع آن از طریق هدفمندسازی یارانه ها تامین می شود برای افراد جامعه به صورت رایگان محاسبه می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با بیمه سلامت ایرانیان آشنا کنیم ، شرایط ثبت نام بیمه سلامت را بررسی کنیم و در نهایت نحوه ثبت نام در سامانه بیمه سلامت را شرح دهیم.


 بیمه سلامت ایرانیان برای اقشار فاقد بیمه درمان ، رایگان است. 


 

بیمه سلامت چیست ؟

همانطور که ذکر شد سازمان بیمه سلامت در راستای حمایت از افرادی که هیچ نوع بیمه درمانی برای خود تعیین نکرده اند ، ایجاد گردید. این بیمه که در واقع بیمه پایه برای افراد جامعه می باشد ، بدون پرداخت حق بیمه به افراد فاقد بیمه درمان اختصاص داده می شود.
لازم به ذکر است که با توجه به سیاست های دولت ، مبلغ 285 هزار تومان که بابت حق بیمه سلامت می باشد از محل هدفمندسازی یارانه ها تامین می شود و بیمه شده هیچ مبلغی برای حف بیمه خود نمی پردازد.
توجه داشته باشید که این بیمه ، بیمه بازنشستگی نیست و تنها به عنوان بیمه پایه درمان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اگر اشخاص تمایل داشتند می توانند یک بیمه تکمیلی در کنار بیمه سلامت خود انتخاب کنند.


 



شرایط ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان

از جمله شرایط مهم برای ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان ، دارا نبودن هیچ نوع بیمه درمان اعم از بیمه تامین اجتماعی ، بیمه خدمات درمانی و کمیه امداد امام خمینی (ره) می باشد. بنابراین اگر مشمول یکی از بیمه های فوق باشید ، نمی توانید در این طرح ثبت نام کنید.
اگر شخص در حال حاضر بیکار و فاقد بیمه تامین اجتماعی باشد ، می تواند در بیمه سلامت ثبت نام کند اما به محض مشغول شدن به کار و بیمه شدن او ، از طرح بیمه سلامت خارج خواهد شد اما تا 1 سال می تواند با استفاده از دفترچه درمان خود ، از مزایای بیمه سلامت استفاده کند.
در خصوص شرایط سرپرستی نیز در صورتی که پسرهای بالای 18 سال تحت پوشش سرپرست خانواده خود نباشند ، می توانند به عنوان سرپرست در بیمه سلامت ثبت نام کنند.
بیمه پایه سلامت شامل همه خدمات بیمارستانی (بستری وسرپایی) در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی- درمانی دولتی و  آموزشی ، بخشی از بیمارستان های خصوصی که طرف قرارداد دولت هستند، همه موسسات سرپایی شامل پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و سایر خدمات پاراکلینیک که در کشور طرف قراراداد سازمان بیمه سلامت است. در قالب این طرح بیمه سلامت مانند سایر بیمه شده ها، فرد می تواند برود و از خدمات بیمه بهره مند شود.


 ثبت نام بیمه سلامت به صورت اینترنتی انجام می شود. 


نحوه ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان

حال که با شرایط بیمه سلامت آشنا شده اید در صورتی که مشمول این طرح می شوید ، می توانید نحوه ثبت نام در سامانه بیمه سلامت را در ادامه مقاله مطالعه کنید.
حهت ثبت نام در سامانه بیمه سلامت وارد آدرس http://isc.bimesalamat.ir/isc  شوید و مطابق تصویر زیر بر روی لینک ثبت نام کلیک کنید:

همانطور که مشاهده می کنید ، مطابق تصویر زیر ثبت نام در 5 مرحله انجام می شود:
مرحله اول: این مرحله برای استعلام هویت درخواست کننده می باشد. بنابراین باید کد و کد امنیتی را وارد نمایید تا اطلاعات اولیه شما بررسی گردد.

 

مرحله دوم: در این مرحله باید مشخصات خود را به عنوان بیمه شده وارد کنید. اطلاعات اولیه شما در قسمت مشخصات سرپرست و اطلاعات تماس شما در قسمت دوم درخواست شده است که باید با دقت وارد شوند. ضمن اینکه تصویر خود را نیز باید اسکن کرده و وارد نمایید.

 

مرحله سوم: اکنون باید کد پستی و استان ، شهر و بخش محل زندگی خود را وارد نمایید. به طور مثال در تصویر بالا ، برای تهران مرکزی دفاتر پیشخوان دولت لیست شده اند. توجه کنید که شما باید یکی از این مراکز را برای دریافت دفترچه درمان خود انتخاب کنید.

 

مرحله چهارم: در این مرحله باید آدرس دقیق پستی خود را به تفکیک وارد نمایید.

 

مرحله پنجم: در مرحله پایانی شما باید یک نام کاربری و رمز عبور برای خود تعیین کنید. همانطور که در تصویر می بینید ، به صورت پیش فرض ، سیستم به شما پیشنهاد می دهد کد ملی خود را به عنوان نام کاربری و تلفن همراه خود را به عنوان رمز عبور خود در نظر بگیرید. اگر تمایل داشتید این دو مورد را تغییر دهید بر روی گزینه وارد کردن مقدار کلیک کنید و نام کاربری و رمز عبور را مشخص کنید. در نهایت بر روی دکمه ثبت نهاییکلیک کنید تا ثبت نام شما به پایان برسد.

 

پس از تایید نهایی ، وارد پنل کاربری خود می شوید و پنجره ای به صورت زیر برای شما باز می شود که شما باید ابتدا بیمه سلامت همگانی را انتخاب کرده و در نهایت دکمه ثبت را فشار دهید.

 

 

پس از انجام عملیات فوق ، باید منتظر باشید تا اطلاعات شما توسط سیستم بررسی گردد. وضعیت احراز هویت خود را در پنل کاربری خود به صورت زیر می توانید مشاهده کنید:

 

پس از تایید اطلاعات تان ، برای دریافت دفترچه خود نیز باید به محل دفتر پیش خوان که انتخاب کرده بودید مراجعه کنید.





منبع  :  آشنایی با بیمه سلامت ایرانیان و نحوه ثبت نام بیمه سلامت