سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیمه روستایی ، کشاورزی و عشایر

 


قبلا در مقالات مختلفی در خصوص سوابق بیمه – سابقه بیمه تامین اجتماعی صحبت کردیم و نحوه ثبت نام سوابق بیمه تامین اجتماعی ومشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی را توضیح دادیم . در مقاله امروز گروه مشاوره هیواتک قصد داریم به موضوع بیمه روستایی ، کشاورزی و عشایری پرداخته و شرایط بیمه روستایی و مبلغ حق بیمه ای که باید توسط بیمه شدگان پرداخت شود و همچنین شرایط بازنشستگی بیمه روستایی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم .

 

 



شرایط بیمه روستایی

بیمه روستایی مختص روستاییان ، کشاورزان و عشایر است و این افراد تحت شرایطی می توانند به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر در آمده و از خدمات آن استفاده نمایند . برخی از شرایط بیمه روستایی عبارتند از :
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- داشتن حداقل 18 سال سن
3- داشتن قرارداد و پرداخت 5 درصد از سطح درآمد انتخاب شده توسط بیمه شده به عنوان حق بیمه
4- سکونت در روستا و یا مناطق عشایری که باید توسط شورای اسلامی روستا یا اداره کل امور عشایری شهرستان تایید شود . ( البته کشاورزان غیر ساکن در روستا نیز می توانند تحت شرایطی از این بیمه بهره مند شوند )
5- بیمه شده در هنگام شروع عضویت در صندوق بیمه روستایی نباید مشمول بیمه اجباری نزد سایر صندوق ها و سازمان های بیمه ای و بازنشستگی کشور باشد.
6- بیمه شده باید در یکی از مشاغل 230 گانه اعلام شده توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اشتغال داشته باشد .
7- معرفی نامه بیمه شده باید توسط اداره جهاد کشاورزی و یا نظام صنفی کشاورزی استان تایید شده باشد .

 

 


حق بیمه روستایی

دولت برای حمایت از روستاییان ، کشاورزان و عشایر ، دو برابر حق بیمه آن ها را به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر پرداخت می کند . حق بیمه روستایی 15 درصد سطح درآمد انتخابی بیمه شده می باشد . 5 درصد از این مبلغ توسط بیمه شده و 10 درصد از آن توسط دولت پرداخت می شود . همچنین در مواقعی که مناطق روستایی دچار خشکسالی ، آفت و حوادث غیر مترقبه می شود دولت علاوه بر سهم خود ، سهم بیمه شده را نیز پرداخت می نماید.

 

 

 


شرایط بازنشستگی بیمه روستایی

هر زن و مرد کشاورز ، عشایری و روستایی که حداقل 65 سال سن و 15 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می تواند از مزایایبازنشستگی بیمه روستایی استفاده نماید . همچنین بیمه شدگان می توانند از مزایای زیر نیز استفاده نمایند :

 

** مستمری بازماندگان :
فوت ناشی از کار افراد واجد شرایط تحت تکفل بیمه شده ای که در اثر حوادث ناشی از کار فوت نماید، با هرمیزان سابقه پرداخت حق بیمه، مشمول برخورداری از مستمری بازماندگان خواهند شد.

فوت غیر ناشی از کار بازماندگان واجد شرایط تحت تکفل بیمه شده متوفی که در اثر بیماری یا حادثه غیر ناشی از کار، طبق مقررات صندوق با دارا بودن حداقل یک سال سابقه بیمه و نود روزطی سال آخر، مشمول دریافت مستمری می باشند.

 

** مستمری از کار افتادگی کلی :
در اثر حادثه ناشی از کار چنانچه بیمه شده صندوق در اثر حوادث ناشی از کار، توسط کمیسیون های پزشکی صندوق ، از کارافتاده کلی شناخته شود ، بدون در نظر گرفتن مدت پرداخت حق بیمه ، می تواند تا پایان عمر و پس از آن افراد تحت تکفل وی از مزایای مستمری ماهانه استفاده نمایند.

در اثر حادثه غیر ناشی از کار هر متقاضی که پس از بیمه شدن در اثر حادثه غیر ناشی از کار یا بیماری، به تشخیص کمیسیون های پزشکی صندوق، از کارافتاده کلی شناخته شود، با داشتن حداقل یک سال سابقه بیمه و به شرط آن که ظرف سال آخر منتهی به شروع بیماری، وقوع حادثه و یا تاریخ از کارافتادگی حق بیمه 90 روز را پرداخت کرده باشد، می تواند از مزایای مستمری استفاده نماید.

 

 

میزان حقوق بازنشستگی بیمه روستایی

حداقل حقوق بازنشستگی بیمه روستایی معادل دو سوم سطح درآمد انتخاب شده ای است که بیمه شده در همان سال حق بیمه مربوط به آن را پرداخت نموده می باشد .

 

 


 

 

 





منبع : بیمه روستایی ، کشاورزی و عشایر