همان طور که شاید بسیاری از شما آگاه باشید ، سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی ایران ، با نام کوتاه ثنا مدتی است که در کشور مشغول به فعالیت است . بر اساس ماده 175 قانون دادرسی کیفری قوه قضاییه مکلف شده است که اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی به طرفین دعوی ابلاغ نماید . با توجه به مشکلاتی که بسیاری از کاربران برای ورود به سامانه ثنا و مشاهده ابلاغیه های خود داشتند ، در مقاله آشنایی با سامانه ابلاغ قضایی ثنا قوه قضاییه ، به طور مفصل سامانه ثنا را معرفی کردیم و نحوه ورود به سامانه ثنا و استفاده از سامانه ابلاغ قضایی ثنا را نیز در مقاله مجزایی شرح دادیم . در مقاله امروز گروه مشاوره هیواتک قصد داریم نکاتی را در خصوص سامانه ثنا یا همان ابلاغ الکترونیک قضایی بیان کنیم که شاید برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد .

 

 



نکاتی در مورد سامانه ثنا

نکته 1 -  برای ورود به سامانه ثبت نام الکترونیک و سامانه ابلاغ الکترونیک باید به آدرس adliran.ir مراجعه کرده و از سر تیتر خدمات ویژه ، سامانه مورد نظر را انتخاب کنید .


نکته 2 – بعد از انجام ثبت نام الکترونیک در سامانه ثنا ، برای مشاهده ابلاغ الکترونیک باید وارد لینک adliran.ir شوید .


نکته 3 – افرادی که ایمیل ندارند ، باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و یک آدرس ایمیل ملی دریافت کنند .


نکته 4 – هر یک از افراد مکلفند در صورتی که در اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا ( از قبیل آرس ، تلفن همراه ، نام و ... ) تغییری ایجاد شد ، تغییرات را بلا فاصله در سامانه ثنا ثبت کنید .


نکته 5 – وصول الکترونیکی اوراق قضایی ابلاغ محسوب می شود . رویت اوراق قضایی در سامانه ابلاغ ( با ثبت زمان و سایر جزییات ) ذخیره می شود و کلیه آثار ابلاغ واقعی در آن مرتبط می شود . همچنین ورود به سامانه ابلاغ از طریق حساب کاربری و رویت اوراق از این طریق به منزله رسید است .

 

 


نکته 6 – در ابلاغ الکترونیکی مخاطب زمانی می تواند اظهار بی اطلاعی کند که ثابت کند نقصی در سامانه رایانه ای وجود داشته و از مفاد ابلاغ مطلع نشده است .

 

نکته 7 – خود داری از مراجعه به سامانه ابلاغ ، به منزله استنکاف از قبول اوراق قضایی می باشد .

 

نکته 8 – در صورتی که ارسال پیوشت های ابلاغیه به صورت الکترونیکی غیر ممکن باشد ، ابلاغ به وسیله ابلاغنامه انجام می شود .

 

نکته 9 – در صورتی که تلفن همراه یا پست الکترونیک در دسترس نباشد ، مفاد ابلاغیه و ارسال اوراق به سامانه ابلاغ به وسیله ابلاغنامه در اقامتگاه این فرد ابلاغ می شود و در ابلاغنامه مقرر می شود مخاطب موظف است جهت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید و کلیه ابلاغ های بعدی از طریق سامانه ابلاغ انجام خواهد شد .

 

نکته 10 – چنانچه محل نکهداری مخاطب زندان و یا بازداشتگاه باشد ، ابلاغ علاوه بر حساب کاربری مخاطب به حساب کاربری زندان و یا بازداشتگاه نیز ارسال می شود و مراجع ذکر شده مسئول اجرای ابلاغ برابر مقررات هستند و همچنین موظف هستند که نتیجه ابلاغ را از طریق سامانه ابلاغ به واحد قضایی ارسال کنند .

 


این مقاله را نیز بخوانید : راهنمای نرم افزار اندروید سامانه ثنا


 

 




منبع : آنچه در مورد سامانه ثنا باید بدانید