امروزه تحصیل در خارج از کشور به دغدغه ای بزرگ برای عده ای از داوطلبان تبدیل شده است . برای اخذ پذیرش در دانشگاه های مختلف در اقصی نقاط دنیا آزمون ها و شرایط های خاصی مانند آزمون تافل یا آزمون آیلتس لازم است . در این مقاله به بررسی آزمون ( GMAT  ) می پردازیم .
در سال 1953 میلادی انجمنی به نام Graduate Management Admission Council با همراهی 9 مدرسه در حوزه کسب و کار تصمیم به برگزاری یک آزمون استاندارد برای جذب دانش آموزان با استعداد در این حوزه گرفتند . در سال 2012 و با اضافه شدن بخش استدلال ، نامش به آزمون GMAT تغییر کرد و تا به امروز به همان نحوه برگزار می شود .


 ساختار آزمون ( GMAT ) چیست ؟ 


 

آزمون GMAT چیست ؟

GMAT مخفف عبارت (   Graduate Management Admission Test  ) است . این آزمون مهم ترین پیش نیاز ورود به دانشگاه های معتبر در آمریکاو کانادا در زمینه های مدیریت MBA  ، مدیریت اجرایی ، مالی و اقتصادی است .
این آزمون به صورت تست تطبیقی کامپیوتر (   Computer Adaptive Test)  یا CAT برگزار می شود . رنج نمره این آزمون بین 200 تا 800 می باشد . هر دانشگاه متناسب با شرایطی که دارد ، نمره خاصی را برای متقاضیان بیان کرده است اما به صورت کلی می توان گفت که نمرات بین 600 تا 700 قابل قبول هستند .
آزمون ( GMAT  ) در ایران برگزار نمی شود و افراد متقاضی باید برای شرکت در این آزمون به کشور های حوزه خلیج فارس یا ترکیه سفر کنند . هزینه این آزمون در همه نقاط دنیا 250 دلار است . این هزینه شامل هزینه ارسال نمره به 5 دانشگاه مرتبط و معتبر برای اخذ پذیرش شما است . به ازای ارسال نمره متقاضی  به هر دانشگاه اضافی تری ، مبلغ 28 دلار از وی گرفته خواهد شد .


محتوای آزمون ( GMAT )

مدت زمان آزمون ( GMAT  )   3 ساعت و 30 دقیقه می باشد . همان طور که در قبل گفته شده است ، این آزمون به صورت تست تطبیقی است یعنی پاسخ متقاضی به یک سوال ، تعیین کننده سوال بعدی می باشد . بخش های این آزمون به شرح زیر است :

1. ارزشیابی نگارش تحلیلی
در این قسمت از آزمون که 30 دقیقه وقت دارد ، مهارت فرد متقاضی در یافتن استدلال پشت یک تحلیل و نقد است . ارزیابی این قسمت شامل دو نمره است . نمره اول توسط برنامه تحلیل نوشتاری کامپیوتر و نمره دوم توسط مصحح داده می شود . نمره این قسمت بین 1 تا 6 است که نیم واحد به نیم واحد تغییر میکند . البته به فردی که در این قسمت چیزی ننوشته باشد نمره 0 تعلق می گیرد .

2. مهارت محاسباتی
در این قسمت از آزمون که 75 دقیقه وقت دارد ، مهارت فرد متقاضی در حل سوالات ریاضی و محاسباتی مورد بررسی قرار می گیرد . این قسمت شامل دو نوع مسئله است ، یکی قسمت حل مسئله که کاملا روشن است و دیگر قسمت کفایت داده که متقاضی باید تشخیص دهد داده های صورت مسئله برای حل مسئله کافی است یا خیر . نمره این قسمت بین 0 تا 60 است که کسب کردن نمرات بالای 50 و زیر 7 بسیار غیر معقولانه است .

3. مهارت کلامی
در این قسمت از آزمون که 75 دقیقه وقت دارد ، 41 سوال از داوطلب مورد پرسش قرار می گیرد . در این بخش مهارت فرد متقاضی در حل سوالات درک مطلب ، تحلیل انتقادی و تصحیح جملات مورد بررسی قرار می گیرد . پاسخ های این قسمت 5 گزینه ای می باشد و نمره این قسمت بین 0 تا 60 است که کسب کردن نمرات بالای 45 و زیر 9 بسیار غیر معقولانه است .

4. استدلال یکپارچه
این بخش از آزمون نیز 30 دقیقه است . در این قسمت توانایی متقاضی در بررسی و ارزیابی داده های ارائه شده در چند قالب و از چند منبع بررسی می شود . این بخش از 12 سوال در 4 بخش مختلف تشکیل شده است :
بخش اول: تفسیر بصری
متقاضی در این بخش باید جای خالی ها را بر اساس شکل یا نمودار ارائه شده پر کند  .

بخش دوم : تحلیل دوقسمتی
متقاضی در این قسمت باید به یک سوال که با دو زیرسوال داده شده است و پاسخ های ممکن از جدولی که گزینه ها را به شکل ستونی نشان می دهد انتخاب کند .

بخش سوم : تحلیل جدول
متقاضی باید ابتدا جدول داده شده در سوال را مرتب کند و آن را تحلیل کند و بر اساس آن به سوالات چندبخشی با پاسخ های صحیح و غلط جواب بدهد .

بخش چهارم : استدلال چند منبعی
در این بخش از سوال ها چند منبع اطلاعاتی در قالب نامه ها و متن های رسمی ارائه می شود و فرد متقاضی باید بر اساس این اطلاعات به سوالات مربوطه پاسخ دهد .

 

 نحوه ثبت نام آزمون ( GMAT ) چیست ؟ 


ثبت نام آزمون ( GMAT )

متقاضیان برای ثبت نام در آزمون ( GMAT  )  2 راه را پیش رو دارند .
اولین روش و معتبرترین راه وارد شدن به سایت MBA و ثبت نام به صورت مستقیم می باشد . در روش دوم فرد متقاضی می تواند با استفاده از خدماتی مانند ایمیل ، فکس ، برقراری تماس تلفنی و برقراری ارتباط آنلاین برای این آزمون ثبت نام کند . به متقاضیان عزیز توصیه می شود روش اول را برای ثبت نام انتخاب کنند تا دچار مشکل در حین ثبت نام نشوند .


منبع : آزمون GMAT ( جی مت )