در آخرین روزهای سال 2015 میلادی بود که زمزمه ثبت رسمی کانال های تلگرام با بیش از 5 هزار عضو در سایت ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدی شده و به یک قانون تبدیل شد. پیش از این صحبت هایی در این زمینه شده و بحث های جدی در خصوص مشکلات کانال های غیر قانونی و فعالیت های غیر قانونی شان شکل گرفته بود. حال که این بحث ها به یک قانون رسمی منتهی شده است صاحبان کانال های با بیش از 5 هزار عضو فرصت دارند تا تاریخ 7 اسفند 1395 نسبت به ثبت کانال خود در سایت ساماندهی اقدام کنند تا پس از بررسی ، فعالیت و کانال آنها قانونی تلقی شود.


 به وسیله یک ربات ، کانال تلگرام شما احراز هویت می شود. 


 

برای ثبت رسمی کانال خود در سایت ساماندهی چه باید کرد ؟

برای ثبت کانال های تلگرامی خود باید وارد سایت http://samandehi.ir/Default2.aspx شوید.
همانطور که می بینید این سامانه برای ثبت سایت های مجاز به فعالیت از سال 1385 شروع به کار کرده است. در ادامه شما باید از منوی سمت راست ، گزینه ثبت نام و ثبت رسانه کلیک نمایید.

در فرم پیش رو ، در اولین فیلد شخص حقیقی را انتخاب کنید. (در صورتی که می خواهید بصورت حقوقی ثبت نام کنید باید گزینه های مرتبط با حقوقی را انتخاب کنید). سپس نام و نام خانوادگی خود را همراه با کد ملی وارد کنید. فراموش نکنید که کد ملی شما باید بطور صحیح وارد شود چرا که توسط سیستم استعلام می گردد.

 


در قسمت پایین فرم نیز اطلاعات حساب کاربری و رمز ورود خود را تعیین کنید تا مرحله اول به پایان برسد.
حال باید وارد پست الکترونیک خود شده و بر روی لینک فعال سازی کلیک کنید. پس از فعال سازی حساب کاربری خود ، باید وارد پنل کاربری خود شوید.
حال از منوی سمت راست بر روی گزینه افزودن رسانه کلیک کنید تا فرمی برای شما باز شود.

 

 

در اولین قسمت باید نوع رسانه بر خط را بر روی تلگرام تنظیم کنید. سپس عنوان کانال و شناسه کانال را مشخص کنید.
قسمت های موضوعات اصلی و فرعی  و نوع فعالیت کانال را نیز بر اساس نوع کانال خود تعیین کنید.
فیلد های کلیدواژه های موتور جستجو و نوع مخاطب را نیز تعیین کرده و با زدن تیک مربوط به مطالعه قوانین و مقررات،  در پایان بر روی دکمه تایید کلیک نمایید.
حال اطلاعات شما ثبت می شود و باید منتظر بمانید تا این اطلاعات توسط سامانه بررسی و تایید شود. پس از اینکه اطلاعات شما تایید شد ، باید به وسیله یک ربات ، کد اختصاص یافته شده به کانال خود را به ربات داده و مرحله آخر ثبت کانال خود را به انجام برسانید. به این شکل که در تنظیمات کانال خود ، ربات iransamandehibot را به مدیریت کانال تخصیص دهید. پس از زدن دکمه استارت ، کد تایید ارائه شده را وارد کنید تا مرحله نهایی ثبت سایت به پایان برسد.
پس از این مرحله ، ربات به صورت خودکار از لیست مدیران کانال شما حذف می گردد.


چه نظارتی بر روی کانال های ثبت شده در سایت ساماندهی وجود خواهد شد ؟

اینطور که مقامات رسمی اعلام کرده اند به وسیله این نظارت ها ، از کلاه برداری های اینترنتی در بستر تلگرام جلوگیری شده و کانال های بدون مجوز فعالیت به راحتی قابل تفکیک از کانال های مجوزدار می شوند.
باید ببینیم این اتفاق چه تاثیری در ادامه فعالیت در کانال های تلگرامی خواهد گذاشت...


منبع : آموزش ثبت رسمی کانال تلگرام در سایت ساماندهی وزارت ارشاد