یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی نرم افزار های ورد و اکسل دارند نوشتن اعداد فارسی در این نرم افزارهاست. با توجه به اینکه در اغلب اوقات نیاز است اسناد تولید شده در ورد و اکسل بصورت پرینت شده مورد استفاده قرار گیرند ، باید همه اعداد را به صورت فارسی نشان دهند تا از لحاظ زیبایی شناسی و دستور زبان فارسی دارای مشکل نباشند. ما در این مقاله ترفند های فارسی کردن اعداد در ورد و اکسل را به شما آموزش می دهیم.


 برای فارسی کردن اعداد در ورد ویژگی Numeral را تنظیم کنید. 


 

نوشتن اعداد فارسی در ورد

برای نوشتن اعداد فارسی در ورد (ورژن های مختلف) یکبار برای همیشه تنظیم می کنید که اعداد را مطابق با زبان تایپ شما نمایش دهد. یعنی اگر در حال نوشتن فارسی هستید اعداد فارسی شده و اگر در حال تایپ بصورت انگلیسی هستید اعداد را به صورت انگلیسی نمایش داده و چاپ کند.
برای انجام این کار وارد منوی File و سپس Options شوید. سپس از منوی سمت چپ گزینه Advanced را انتخاب کرده و به وسیله اسکرول کردن موس ، کمی پایین بیایید تا گزینه Show document content را ببینید:

 

 

حال در مقابل گزینه Numeral باید آیتم Context را انتخاب کرده و در نهایت بر روی OK کلیک کنید. همانطور که می بینید همه اعداد تایپ شده شما به صورت فارسی نمایش داده می شوند.
در صورتی که با تایپ همزمان فارسی و انگلیسی در ورد مشکل دارید مقاله ما با نام رفع مشکل تایپ همزمان فارسی و انگلیسی در ورد را بخوانید.


چگونه اعداد را در اکسل فارسی کنیم ؟

همانطور که می دانید در نرم افزار اکسل ، اعداد به صورت پیش فرض به شکل انگلیسی نمایش داده می شوند. در هنگام تایپ فارسی برای فارسی شدن اعداد باید مراحل زیر را طی کنید:
ابتدا باید یک فونت فارسی را برای فونت خود انتخاب کنید. این فونت ها معمولا با حرف B شروع می شوند مانند B Nazanin. سپس باید جهت نوشتن در اکسل را راست به چپ کنید. یعنی مانند تصویر زیر:

 

 

همانطور که میبینید از این پس به راحتی می توانید اعداد را در اکسل به صورت فارسی تایپ کنید.
همچنین اگر مشکلی در خصوص راست چین کردن ستون ها در اکسل دارید می توانید مقاله راست چین کردن در اکسل و راست به چپ کردن نمودار در اکسل را بخوانید.


 جهت فارسی سازی اعداد اکسل نیاز به فونت های فارسی دارید.