به طور حتم اگر پای شما به شعبه های قوه ی قضاییه باز شده باشد با ازدحام بیش از حد جمعیت مواجه خواهید شد که این شلوغی روند کاری افراد و سازمان را کند می کند. به همین دلیل قوه ی قضاییه برای جلوگیری از این مشکلات سایتی را به نام سامانه الکترونیکی ابلاغ قضایی ( سامانه ثنا ) ایجاد کرده است که از این به بعد طرفین دعوی نتایج آرای خود را در سایت مشاهده کنند و نیاز به مراجعه ی حضوری آنها به شعب قوه ی قضاییه نباشد. در همین راستا گروه مشاوره هیواتک مقاله ای را برای شما تهیه کرده است و در آن نحوه ی ثبت نام در سایت قوه ی قضاییه ( ثنا ) را به شما آموزش می دهد.



ابلاغ الکترونیک چیست ؟

بر اساس ماده 175 قانون دادرسی کیفری که در سال 1392 مصوب شده است ، قوه قضاییه مکلف شده است با استفاده از سامانه های الکترونیکی ، اوراق قضایی را به طرفین دعوی و وکلا ابلاغ کند. به همین علت بود که سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی ایران با نام کوتاه تر " ثنا " ایجاد گردید. که در این سامانه این امکان برای شما محیاست که اگر شکایتی را ثبت کرده اید بتوانید نتایج آرای خود را در این سایت مشاهده کنید. به همین دلیل دیگر نیاز به وقت گذاشتن و ایستادن در صف های طولانی شعب قوه ی قضاییه نیست و به راحتی می توانید از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی ( ثنا ) نتایج آرا و پیام های قضایی خود را دریافت کنید.


جایگاه ابلاغ الکترونیک در سیستم قضایی کشور

به دلیل اینکه مدت زیادی از راه اندازی سامانه ی ابلاغ الکترونیک نگذشته است، هنوز هم افراد با مراجعه به شعب قوه ی قضاییه پرونده ها و آرای خود را پیگیری میکنند که این کار باعث می شود ازدحام و شلوغی بسیاری در شعب قوه ی قضاییه به چشم بخورد و کار مسئولین با روند کند تری انجام شود. شاید دلیل اینکه مراجعه کننده ی حضوری هنوز هم در دادگاه ها دیده می شود این باشد که اطلاع رسانی خوب و دقیقی درباره ی سامانه ی ابلاغ الکترونیکی قوه ی قضاییه (ثنا) صورت نگرفته است و خیلی از افراد از وجود همچین سیستمی آگاه نبوده و مجبور به مراجعه ی حضوری باشند.

به همین خاطر با اطلاع رسانی خوب و جا انداختن این سیستم اطلاع رسانی میان مردم زین پس آنها با کیفیت بیشتر و بدون ایستادن در صف های طولانی می توانند آرا و نامه های قضایی خود را به راحتی در خانه مشاهده کنند. ولی برای مشاهده ی آرای خود نیاز است ابتدا در سامانه ی ابلاغ الکترونیکی قوه ی قضاییه ثبت نام نمایند که روند ثبت نام در این سایت بسیار آسان می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.


 ثبت نام در سامانه ثنا برای هر دو طرف دعوی الزامی است. 


ثبت نام در سامانه ثنا چگونه است ؟

برای ثبت نام در سامانه ثنا لازم است ابتدا وارد سامانه به آدرس http://sana.adliran.ir/Signup شوید.

در قسمت ثبت نام اشخاص حقوقی کد ملی، تاریخ تولد و سریال شناسنامه ی خود را وارد نمایید.

در مرحله ی بعد استعلام مشصات شما ظاهر می شود که با تایید آنها وارد مرحله ی بعدی می شوید.

در این مرحله باید اطلاعات تماس خود را به طور دقیق وارد نمایید.

در گام بعد اطلاعات محل سکونت از شما خواسته می شود که بعد از انجام این مراحل  با مشاهده ی کارت ملی خود آخرین مدارک تحصیلی و نام مستعار خود را وارد کنید تا ثبت نام اولیه  شما انجام شود.

سپس با داشتن کارت ملی و مراجعه به یکی از شعب قوه ی قضاییه ثبت نام خود را کامل نمایید و رمز خود را دریافت کنید.


 

 



منبع : ابلاغ الکترونیک سامانه ثنا قوه قضاییه چیست