تلگرام فارسی یا موبوگرام یک نرم افزار توسعه یافته تلگرام توسط تیم برنامه نویسی "هانیستا" می باشد که دارای قابلیت هایی است که در تلگرام وجود ندارد . به همین دلیل در بین کاربران ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار است . اما یکی از دغدغه های کاربرانی که از این نرم افزار استفاده می کنند مسئله امنیت موبوگرام است . در مقاله امروز گروه مشاوره هیواتک قصد داریم به پاسخ به این سوال بپردازیم که آیا موبوگرام امن استیا خیر ؟ همچنین خواندن مقالات دیگری که در خصوص موبوگرام ارائه شده مثل آموزش دور زدن حالت روح تلگرام و حالت روح موبوگرام ،دیلیت اکانت در موبوگرام ، حالت روح در موبوگرام و نحوه تغییر صدا در موبوگرام را به شما عزیزان توصیه می کنیم .

 

مقاله : بالا بردن امنیت تلگرام و جلوگیری از هک شدن تلگرام را نیز مطالعه نمایید .

 



بررسی برنامه موبوگرام

برنامه موبوگرام ، نسخه غیر رسمی تلگرام است که امکانات ویژه ای را در اختیار کاربران قرار می دهد . قبلا در مقاله تلگرام غیر رسمی یا برنامه موبوگرام چیست ؟ تا حدودی برنامه موبوگرام را معرفی کردیم در این بخش به معرفی برخی از امکانات و تفاوت های موبوگرام یا تلگرام فارسی با تلگرام رسمی می پردازیم تا با دلایل محبوبیت موبوگرام بیشتر آشنا شوید .
یکی از ویژگی های موبوگرام امکان فوروارد چندگانه پیام است و شما می توانید یک یا چند پیام را انتخاب کنید و آن را به چند نفر یا گروه ارسال نمایید . از دیگر ویژگی های تلگرام فارسی یا موبوگرام می توان به فوروارد بدون نقل قول و متن اشاره کرد . با فعال کردن این گزینه می توانید پیام های دیگران را بدون نقل قول و نام آن ها ارسال کنید . امکان بازگشت به یک گروه پس از ترک آن ، تب بندی شدن پیام ها ، حالت روح موبوگرام ، وجود تب برگزیده ها ، امکان ارسال متن همراه ویدئوها ، امکان تغییر پوسته در برنامه ، امکان تغییر فونت برنامه ، مشاهده مخاطبان آنلاین و عکس جدید مخاطبان ، مخفی کردن وضعیت تایپ و شماره تلفن ، دو کاربره شدن ، امکان اضافه کردن متن به گیف از دیگر ویژگی های برنامه موبوگرام است .

 


 



در مورد امنیت موبوگرام

سوالی که برای بسیاری از کاربران موبوگرام مطرح است این است که آیا موبوگرام امنیت دارد ؟ با توجه به اینکه تلگرام یک برنامه Open source است ، امکان شخصی سازی روی این نرم افزار وجود دارد . برنامه هایی مثل موبوگرام هم با شناخت نیازمندی های کاربران ایرانی نسخه اصلی تلگرام را از نظر بصری و بعضی از قلبلیت ها ویرایش و بهینه سازی کرده اند . بنابراین تفاوت های ظاهری و عملکردی موبوگرام طبیعی بوده و نمی تواند دلیلی بر نا امن بودن و عدم امنیت موبوگرام باشد .
اما اینکه آیا امنیت برنامه موبوگرام به اندازه امنیت تلگرام است یا خیر نیاز به توضیح بیشتر دارد . همان طور که می دانید تلگرام برای انتقال اطلاعات کاربران از سیستم رمز نگاری پیچیده ای استفاده می کند و نفوذ به آن تقریبا غیر ممکن است . با توجه به اینکه موبوگرام برای انتقال اطلاعات از سرورها و API (رابط برنامه نویسی) خود تلگرام استفاده می کند می توان به این نتیجه رسید که از امنیت کافی برخوردار است زیرا تفاوتی بین سیستم رمزنگاری تلگرام و موبوگرام وجود ندارد .

اما با وجود این دلایل نمی توان امنیت موبوگرام را به طور کامل تایید کرد . چندی پیش یکی از کاربران ایرانی توییتر نظر Pavel Durav (پاول دوروف) ، مدیر عامل تلگرام را در خصوص حذف قسمت پروکسی در تلگرام های غیر رسمی مثل موبوگرام پرسید . پاول دوروف در پاسخ اظهار کرد " موبوگرام یک شاخه منسوخ و نا امن در ایران است و استفاده از آن را توصیه نمی کنم" . پاول دوروف ضمنا در خصوص تلگرام های غیر رسمی دیگری که در ایران فعال است و قابلیت هایی مثل حالت روح را به کاربران ارائه می دهد اظهار کرد که " این اپلیکیشن ها باید به زودی قابلیت هایی مثل حالت روح را حذف کنند زیرا این قابلیت ها رفتارهای متعارف و حریم خصوصی را نقض می کنند" .

 

 

وی همچنین اظهار کرد که به زودی قوانین جدید تلگرام برای نسخه های غیر رسمی شفاف خواهد شد و تلگرام برای حفاظت حریم شخصی کاربران خود وارد عمل خواهد شد . هر چند تیم سازنده موبوگرام یعنی هانیستا در کانال رسمی این اپلیکیشن نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد اما این امر نشان می دهد که موبوگرام توسط تلگرام تایید شده نمی باشد . بنابراین هرچند هیچ گونه موردی در خصوص هک موبوگرام گزارش نشده است ولی اگر نسبت به امنیت اطلاعات خود حساسیت زیادی دارید بهتر است از نسخه اصلی تلگرام استفاده نمایید .

 

 


 

 



منبع : بررسی امنیت موبوگرام