در سال های اخیر و با گسترش روز افزون دانش رایانه و فن آوری ، دولت الکترونیک هم پا به پای سایر مباحث دانش بنیان و علمی پیشرفت کرده است به شکلی که امروزه به سادگی می توان بدون مراجعه به مراکز و سازمان ها ، از خدمات قابل ارائه آنها به صورت غیر حضوری استفاده کرد. یکی از این سازمان ها ، قوه قضاییه است که توانسته با راه اندازی سامانه خدمات الکترونیک قضایی ، راهی آسان برای پیگیری پرونده قضایی و دریافت خلاصه پرونده ایجاد کند. با توجه به این که در گروه مشاوره هیواتک معتقد هستیم باید همه مردم بتوانند نحوه ورود و استفاده از سامانه های اینترنتی را فرا بگیرند ، در این مقاله می خواهیم در خصوص چگونگی دریافت رمز پرونده ، دریافت رمز شخصی و پیگیری پرونده کیفری و قضایی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی صحبت کنیم.
برای اینکه اطلاعات کامل تری در خصوص سامانه خدمات الکترونیک قضایی بدست آورید می توانید مقاله ما در خصوص " نحوه عضویت و استفاده از سامانه ثنا " را نیز مطالعه کنید. ما در مقاله فوق ، چگونگی دریافت ابلاغیه های قضایی را شرح داده ایم.


 تنها سامانه رسمی قوه قضاییه برای پیگیری پرونده قضایی www.adliran.ir است. 


 

سامانه خدمات الکترونیک قضایی چیست ؟

سامانه خدمات قضایی یا عدل ایران ، سایت رسمی خدمات قوه قضاییه است که در آن دسترسی های مورد نظر به سامانه ابلاغ ثنا و سامانه های پیگیری پرونده قضایی برای اشخاص و وکلا قرار داده شده است. برای وارد شدن به سایت خدمات الکترونیک قضایی بر روی آدرس زیر کلیک کنید:

 

http://www.adliran.ir

 

 

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، از سمت راست سایت عدل ایران ، می توانید امکانات و سامانه های مرتبط را به تفکیک مشاهده کنید. از سامانه های مورد مشاهد در این سایت می توان به سامانه ابلاغ الکترونیک ، اطلاع رسانی برای اشخاص ، اطلاع رسانی برای وکلا ، لیست دفاتر قضایی هر استان و غیره اشاره کرد.


 



نحوه پیگیری پرونده قضایی

اگر شما هم یک پرونده قضایی داشته باشید که می خواهید آن را به صورت الکترونیکی پیگیری کنید ، در صورت عضویت در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی ، این امکان را خواهید داشت که با وارد شدن به لینک " اطلاع رسانی برای اشخاص " پرونده قضایی خود را پیگیری کنید.
با وارد شدن به قسمت مورد نظر صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد:

 

 

همانطور که می بینید ، باید کد ملی و رمز شخصی خود که قبلا از دفاتر قضایی دریافت کرده اید را وارد کنید.

پس از وارد کردن این دو قسمت ، اگر اطلاعات صحیح باشد ، رمز موقت برای گوشی شما ارسال و صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد:

 

 

با وارد کردن کد صحیح ، وارد پنل کاربری خود در سامانه خدمات الکترونیک قضایی خواهید شد:

 

 

در این صفحه می توانید با کلیک بر روی دکمه بازیابی اطلاعات ، لیست همه پرونده های خود را مشاهده کنید. همچنین می توانید شماره پرونده خود را در قسمت مربوطه وارد کنید تا فقط اطلاعات همان پرونده نمایش داده شود. اگر پرونده ای برای شما وجود داشته باشد ، در زیر فرم مربوطه ، جدول پرونده ها به شکل زیر نمایش داده می شود:

 

 

شما همچنین می توانید مشخص کنید پرونده ها بین چه تاریخ هایی نمایش داده شوند و یا اینکه مشخص کنید فقط پرونده های مختومه یا غیر مختومه نمایش داده شوند.
حالا که لیست پرونده ها مشخص شده است ، بر روی پرونده دلخواه خود کلیک نمایید تا در صفحه جدید ، اطلاعاتی شبیه به تصویر زیر را مشاهده کنید:

 

 

اکنون می توانید با کلیک بر روی دکمه خلاصه پرونده یا روند کار پرونده کلیه اقدامات ثبت شده برای پرونده خود را مشاهده کنید.


 اگر رمز پرونده خود را نمی دانید باید از طریق پیامک آن را دریافت کنید. 


چگونگی دریافت رمز پرونده از طریق پیامک


منبع :راهنمای پیگیری پرونده قضایی با کد ملی و دریافت رمز پرونده