یک سیستم کامپیوتری برای راه اندازی و اجرای سیستم عامل و دستورات کاربران ، نیاز به هماهنگی و لود شدن همه اجزای خود دارد. معنی جمله قبل این است که کامپیوتر باید به ترتیب قسمت های مختلف خود اعم از هارد ، رم ، کارت گرافیک و ... را بالا آورده و لود کند تا بتواند به کاربران سرویس دهد. حال در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که با فشار دادن کلید پاور کیس کامپیوتر، مانیتور روشن می شود اما کاربر فقط صفحه مربوط به مادربورد خود را مشاهده می کند و هیچ اتفاق دیگری نمی افتد. معنی این اتفاق این است که مشکلی در لود یکی از سخت افزارها به وجود آمده است. این موضوع گاهی با شنیدن صدای بوق ممتد همراه می شود. ما در گروه مشاوره هیواتک سعی داریم در این مقاله دلایل بروز این مشکل را بررسی کنیم.
توجه کنید که در طول این مقاله ممکن است نیاز باشد برخی قطعات کامپیوتر خود را جدا کرده و مجددا در محل خود قرار دهید. بنابراین ذکر این نکته ضروری است که اگر با زمینه سخت افزار کامپیوتر آشنایی چندانی ندارید سعی کنید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.


 در هنگام گیر کردن کامپیوتر در حالت بوت ، یکی از قطعات متصل به کامپیوتر دچار مشکل شده است. 


 

دلایل بالا نیامدن کامپیوتر و گیر کردن در صفحه مادربورد

دلایل زیادی می تواند در بروز این مشکل دخیل باشد اما چیزی که مشخص است این است که یکی از قطعات وصل شده به سیستم شما دچار مشکلی است و سیستم قادر به شناختن آن نیست. به همین علت مدت زیادی در صفحه مربوط به مادربورد باقی می ماند. از اصلی ترین دلایل که بسیار شایع است ، کیبورد و ماوس کامپیوتر هستند. در صورتی که یکی از این قطعات دچار مشکل شده باشند ، بوت شدن کامپیوتر با مشکل مواجه می شود. دلیل دیگری که می تواند باعث بروز این مشکل شود هارد دیسک شما است. اگر نمی دانید چه زمانی هارد شما دچار مشکل شده است مقاله زیر را مطالعه کنید:

معمولا هارد دیسک در صورت بروز مشکل ، شناسایی نمی شود و سیستم در حالت بوت شدن گیر می کند.
جدا از موارد فوق ، گاهی اوقات لازم است جامپرهای مربوط به هارد دیسک شما بررسی شود و همچنین اتصالات و کابل های مربوط به هارد دیسک ، رم ریدر ، فلاپی و سی دی رام بررسی گردند. چرا که در صورت وجود مشکل در یکی از اجزای ذکر شده ، عملیات بوت شدن سیستم به درستی صورت نمی گیرد.

 

 

اگر سیستم شما چند بوق پشت سر هم صادر می کند باید به صحت کارکرد رم خود هم شک کنید.
همانطور که می بینید تک تک اجزای سیستم شما ممکن است دچار مشکلی شده باشند که باعث شده اند سیستم شما دیر لود شده و یا هرگز لود نشود.

 


 



پیدا کردن مشکل گیر کردن سیستم در هنگام بوت شدن

توصیه می شود برای پیدا کردن دلیل بروز مشکل بوت نشدن سیستم ، ابتدا کیبورد و ماوس کامپیوتر خود را از پشت کیس جدا کنید. با این کار ابتدا دستگاه های ورودی کامپیوتر را بررسی می کنید. سپس در زمانی که درب کیس شما باز است ، با رعایت نکات سخت افزاری ، کابل متصل شده از هارد دیسک خود را قطع کنید و بدون هارد ، وضعیت بالا آمدن سیستم را بررسی کنید.
اگر سیستم شما با یک بوق ممتد شروع به کار می کند ، رم خود را جدا کرده و در یک اسلات دیگر قرار دهید. سپس وضعیت را بررسی کنید.

 


در نهایت اگر با قطع کردن هیچ یک از قطعات ذکر شده ، همچنان سیستم شما در صفحه آرم مادربورد باقی ماند ، اتصالات سی دی رام را نیز تست کنید. همچنین از کابل های دیگری برای اتصال قطعات استفاده کنید. شاید مشکلی در کابل های شما وجود داشته باشد.

 


 در هنگام جدا کردن قطعات کامپیوتر ، توجه کنید که برق سیستم شما قطع باشد.